lauantai 27. huhtikuuta 2013

Keitettyjä kananmunia kaupan tiskiltä ja koirien mahavaiva

Eilen töissä pidettiin ns. yhteislounas. Me tavalliset tallaajat tuotiin syömiset, pomo juomat ja yhdessä syötiin. Oli siinä kokouskin mukana, mutta ruoka tuntui eniten kiinnostavan työkavereita.

Minun osuuteni oli iso salaatti, jonka sekoittelin vasta työmaalla. Hyvin näytti maistuvan, kaikki meni. Aikamoisia herkkuja oli osa työkavereista loihtinut, osa taas oli unohtanut asian kokonaan ja kiirehti kauppaan ennen syöminkejä.

Aika nopeasti kaupanhyllyiltä löytyykin oikeaa syötävää. Tuli salaatteja, hedelmiä, mansikoita, makkaroita ja keitettyjä kananmunia! Olin kuullut, että sellaisia olisi, mutten ennen ollut nähnyt. Avasin paketin varovasti ja siellä ne kököttivät, kauniit valkoiset, kuorettomat munat. En viitsinyt ottaa suojakalvoa pois viimeisen muovirasian päältä. Jotenkin ajattelin, että saattavat jäädä syömättä. Oikeassa olin, kenellekään eivät munat maistuneet.

Iltapäivällä jälkiä siivotessamme yritin kaupata (lue: tyrkyttää) munia kollegoille kotiin viemisiksi. Ei kukaan halunnut. Outoa, olihan niissä viimeiseen käyttöpäiväänkin vielä yli kaksi viikkoa aikaa. Lopulta munat päätyivät minun kassiini, kun olen sen verran vanhanaikainen, etten osaa heittää ruokaa pois.

Illalla murjoin munan kummankin koiran ruokakuppiin nappuloiden lisäksi. Hyvin maistui.

Aamulla minut herätettiin tosi varhain, kavereiden piti selvästikin päästä ulos. Heti kun pihalle ehdittiin, oli asia selvä. Kummallakin oli kunnon koiraripuli. Se siitä kananmunasta, enää en taida ainakaan kaupan keitettyjä munia koirille antaa, enkä syödä itsekään.


2 kommenttia:

  1. No enpä ole ennen kuullut, että valmiiksi keitettyjä kananmunia myydään;) Tuskin ovat kovin säilyviä, raakanahan kananmuna säilyy pitkään.

    VastaaPoista
  2. Minä olin kyllä ennen kuullut, mutten nähnyt. Näyttää sitä olevan raastettua porkkanaa, pilkottua sipulia, keitettyjä perunoita yms. tarjolla kaupassa. Vähän ihmettelen.

    VastaaPoista